Pediatrik Rehabilitasyon ve CP

Pediatrik rehabilitasyon programı, çocuklar için kapsamlı multidisipliner rehabilitasyon bakımı hizmeti sunmaktadır. Amaç, her bir çocuğun yeteneklerini en üst düzeye çıkarırken, engellerin etkilerini en aza indirmektir. Pediatrik rehabilitasyon ile tedavi edilebilen durumlar temel olarak spina bifida (omurga ayrıklığı ya da açıklığı),beyin felci (serebral palsi - CP), ortopedik bozukluklar (kalça çıkığı) ve kas hastalıklarıdır.

CP Nedir?
Serebral palsi (CP) terimi, bebeklikte veya erken çocukluk döneminde ortaya çıkan ve temel olarak vücut hareketi, kas koordinasyonu ve dengeyi kalıcı olarak etkileyen nörolojik bozuklukları ifade etmek için kullanılır. Değişen derecelerde bilişsel bozukluklar da tabloya eşlik edebilir. İstemli hareketlerde kas koordinasyon eksikliği, yürüme bozuklukları, kas tonus bozuklukları, nöbetler, işitme kaybı, görme bozuklukları ve şaşılık, mesane ve bağırsak kontrol sorunları ve ağrılar sık görülen belirtilerdir.

İlk 6 yaşta gelişen beyin hasarı, menenjit ya da viral ensefalit nedeni ile beyinde enfeksiyon oluşması, motorlu taşıt kazası, düşme ya da çocuk istismarı nedeni ile beyinde hasar oluşması gibi nedenler CP tablosuna neden olabilir. Bozukluk ilerleyici değildir, yani beyin hasarı tipik olarak zamanla kötüleşmez.

CP ve Rehabilitasyon
Serebral palsi kalıcı olarak tedavi edilemez, ancak rehabilitasyon genellikle çocuğun yeteneklerini geliştirir. Genel olarak, daha erken tedavi, çocukların gelişimsel engellerinin üstesinden gelme ya da onlara meydan okumak için yeni yollar öğrenme şansı sağlar. Erken müdahale, destek tedavileri, ilaçlar ve ameliyat birçok çocuğun kas kontrolünü iyileştirmesine yardımcı olabilir. Anatomik anormallikleri düzeltmek veya sıkı kasları gevşetmek için ameliyatlar , ortopedik cihazlar, tekerlekli sandalyeler, yürüyen merdivenler ve bilgisayar destekli iletişim araçları kullanılabilir.

Beyin felci geçiren çocuklar için erken rehabilitasyon önemlidir çünkü gelişmekte olan beyin ve vücut daha esnektir. Bu süre zarfında bazı çocukların durumunu düzeltmek veya iyileştirmek için daha fazla imkan bulunur.

Tedavi, çocuğun sorunlarını iyileştirmek veya tam olarak düzeltmek üzerine odaklanmaz. Daha ziyade, çocuğun gelişimini desteklemek ve böylece mümkün olduğunca bağımsız yaşayabilmektir. Aslında, serebral palsli birçok çocuk tamamen kendine yeterli ve tatmin edici ve anlamlı bir yaşam sürmektedir.

CP'li çocuklar terapi ve diğer tedavilerin yardımıyla motor becerilerini geliştirebilirler. Ebeveynler, çocuğunu etkili bir şekilde tedavi edebilmek için deneyimli bir rehabilitasyon ekibi aramalıdır.